Wednesday 7 October 2015

Ku sudah biasa...sudah biasa


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto  :Shamliah Ibrahim
Entry 38

Tentu ada antara kita pernah pergi dan biasa berbelanja di pasar kemboja. Pasar yang di monopoli oleh peniaga-peniaga melayu kemboja.

Apa yang ingin saya kongsi di sini ialah cara mereka, baik dari segi layanan mesra dan menghormati pelanggan.

Tutur kata yang manis, sabar, pandai memujuk serta lemah lembut membeli hati pembeli. Produk yang di tawarkan pula biasanya lebih murah.

Sebenarnya kebanyakkan mereka telah di asuh dengan cara begitu. Pernah berjiran niaga dengan kelompok mereka, sesuatu yang saya perhatikan pelanggan tidak keluar dengan tangan kosong, pasti akan ada bungkusan plastik di jinjing.

Kita lihat perbezaan antara kita dan kelompok melayu kemboja ini.

Tentu bagi sesetengah peniaga, merasakan agak menyampah melayan kerenah pelanggan yang cerewet, banyak songeh dan suka memaksa. Apatah lagi bila sesuka hati membuat penawaran yang tidak masuk akal.

Memang agak sukar memuaskan hati semua orang terutama waktu kita sedang di himpit masalah sendiri. Memikul bebanan membuatkan kita tertekan.

Benar kita juga manusia biasa yang tak lekang di uji. Bila tidak melalui tidak akan memahami tetapi "alah bisa tegal biasa"

Belajarlah dari kesilapan, melepaskan geram pada pelanggan bukan penyelesaian. Pasti akan terdetik rasa terkilan di hati.

Harap kita akan terus ke hadapan. Jangan pula sampai sudah berdiri, kemudian terduduk dan kembali meniarap.

Sekadar peringatan buat kita semua, semoga memberi manfaat. jumpa lagi

Stok baru sudah tiba, siapa lambat pasti terkilan. Dapatkan untuk buah hati anda, harus tersenyum lebar sang puteri menerimanya.

Boleh tinggalkan pesanan di sini. Wsapp 0176316990 atau datang ke lot 300 Uptown Danau Kota.

No comments:

Post a Comment