Monday 7 September 2015

Gelombang


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto  : Shamliah Ibrahim
Entry 23

Ujian bukan sekadar datang menjentik diri kita, kadang-kala ianya boleh menjadi segunung gelombang yang mengubah hidup kita.

Jangan terlalu merasa gah apabila kita melihat ujian yang mungkin mudah bagi kita tetapi sukar buat orang lain, mudah buat anda, tidak pada saya begitu juga sebaliknya.

Penerimaan setiap orang berbeza, begitu juga cara menghadapinya. Menghormati cara orang lain lebih baik dari berlagak pandai mengajar sesuatu yang kita sendiri tidak tahu penyelesaiannya.

Contoh, jatuh bangun di dalam dunia perniagaan. Bagi perniagaan besar sudah pasti cabaran juga besar. Bagi peniaga sederhana boleh jadi cabaran juga sederhana tetapi bagi peniaga kecil, adakah cabaran yang datang kecil-kecil sahaja ?

Sudah tentu ujian yang kecil itu menjadi begitu besar bagi seorang peniaga kecil yang baru mendalami selok belok dunia perniagaan.

Demikian juga seseorang yang baru memulakan dengan seseorang yang sudah lima tahun berniaga mestilah berbeza cara mengatasi setiap masalah.

Belajar dari kesilapan, paling baik kalau kita mampu belajar dari kesilapan orang lain maka persediaan untuk melangkah menjadi lebih lancar.

Sebagai orang dewasa,hadapilah ujian dengan cara dewasa. Jangan mudah melenting atau berputus asa. Mohon pertolongan Allah dan ingatlah rahmat Allah melebihi segalanya.

" kekuatan tidak di ukur dari kemampuan fizikal tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah"

Sekian dari saya. Jumpa lagi

Berminat untuk membeli t-shirt askar buat anak-anak boleh tinggalkan pesanan di sini atau berkunjung ke tapak 300 up-town Danau Kota.

No comments:

Post a Comment