Tuesday 1 September 2015

Model-modelku, anak-anakku


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto  : Shamliah Ibrahim
(Entry 14)

" pattern ni ada lagi...kak ?" Tanya pelanggan sambil membelek pakaian yang di pakai oleh model saya.

" warna macam ni ada lagi tak?" Atau " saya nak yang sama macam ni ye..."

Begitulah ayat yang sering di lontarkan pelanggan apabila melihat model-model saya mengayakan design baru.

Setiap hujung minggu anak-anak akan ikut saya ke gerai. Sering juga mereka temankan saya mencari barang-barang baru. Kadang-kadang saya biarkan mereka memilih corak atau fesyen yang di sukai. Selalunya fesyen yang mereka gayakan laris di jual.

Ada di antara pelanggan sanggup menunggu stok baru tiba, bila saya kehabisan barang yang di ingini. Begitu kuat daya tarikan bila ada model yang memakai dan pada masa yang sama membantu saya menjual.

Ada ketika juga, rasa geli hati melihat keletah si manja yang tidak mahu menanggalkan baju yang di cuba, mahu terus memakai pakaian itu, pening ibubapa mereka di buatnya.

Itulah antara kenangan manis semasa anak-anak saya masih kecil, kini masing-masing sudah meningkat remaja. Hanya patung menjadi pengganti. Agak ketara juga apabila di gayakan oleh model dan patung.

Bila pakaian di gayakan oleh model ia lebih mesra dan memberi impak kepada pelanggan, auranya lebih terserlah manakala patung pula harus di suai padan dengan aksesori untuk nampak lebih berseri. 

Sekian catatan saya buat kali ini. Jumpa lagi


No comments:

Post a Comment