Saturday 5 September 2015

Tepuk selera, tanya poket


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto  : Shamliah Ibrahim
Entry 18

Tawar-menawar adat dunia perniagaan. Tentu kita semua cukup arif  di dalam bab ini. Pelbagai cara memujuk di gunakan asal kita dapat memiliki dengan harga yang kita mahu.

Ada juga di antara kita menggunakan cara paksa. Mengugut mahu membeli pada harga yang kita tawarkan, bila peniaga tidak dapat menurut kemahuan itu kita lebih rela tidak membeli.

Bermacam ragam bila tawar-menawar ini berlaku. Ramai juga yang tidak kisah membayar asalkan berpuas hati dengan produk yang di tawarkan.

Bagaimana dengan permintaan tawaran, separuh dari harga sesuatu produk.   Contoh rm 10 di tawar menjadi rm 5. Mahukah peniaga menjualnya ?

Adakah ini tawaran yang biasa anda buat? Beli ikan di pasar minta kurang separuh harga.

Teringat pesan seorang kawan bila saya mahu ke Ho Chi Minh city. Bila tawar mintalah kurang dari separuh harga kerana itu situasi biasa di Ben Thanh market. Peniaga di sana meletakkan harga lebih tinggi maka kita di saran supaya pandai tawar menawar. Jangan tertipu pesannya lagi.

Begitu juga di beberapa tempat lain yang pernah saya kunjungi. Kebanyakkannya boleh di tawar kurang dari separuh harga.

Kita yang tertipu sebenarnya dari mahu berbelanja sederhana terus rambang mata, ingat harga murah maka sudah terlebih membeli pula. Taktik mereka berjaya mengosongkan poket kita. Padahal itu harga yang biasa di tempat mereka.

Kepada anda berpadalah bila mahu tawar menawar. Tiada peniaga mahu menjual apabila rugi. Tepuk selera, tanya poket. Selamat berbelanja.
Sekian, semoga jumpa lagi.



No comments:

Post a Comment