Sunday 6 September 2015

Permulaan


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto : Shamliah Ibrahim
         & carian google
Entry 20

Ianya bermula di Chow Kit sekitar tahun 1994 setelah seorang rakan ingin menjual tapak perniagaan dan mahu pulang ke kampung. Peluang tersebut di sambar suami dan di hadiahkan kepada saya.

Barangan hardware menjadi pilihan di sebabkan permintaan yang tinggi dari warga indonesia yang bekerja kontrak. Boleh di katakan hampir separuh para peniaga menjual barangan hardware di sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman pada masa itu.

Persaingan sengit tetapi permintaan tinggi, membuatkan kami tolong menolong antara satu sama lain. Jika kekurangan sesuatu barangan di gerai , saya akan membantu jiran menjualnya.

Begitulah cara kami berniaga,saling sokong menyokong dan tiada hasad dengki. Hubungan erat tersebut kekal sehingga kini. Ada di antara rakan niaga dulu masih berjiran dengan saya di bazar larut malam Danau Kota.

Hujung minggu pastinya sangat meriah. Pekerja-pekerja kontrak yang berada di luar Kuala Lumpur datang ke kota mencari barangan pertukangan.

Bukan hanya membeli untuk kegunaan sendiri sebaliknya mereka turut membeli bila kawan-kawan mengirim. Bagi peniaga, kami bersedia dengan stok barangan tambahan. Itu lah di antara kenangan manis saya.

Teringat lagu arwah Sudirman Haji Arshad bertajuk Chow Kit Road apabila menulis catatan ini. Mungkin generasi  hari ini tidak begitu mengenali Chow Kit  yang cukup popular suatu ketika dulu.

Sekian catatan dari saya. Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment