Sunday 23 August 2015

Memasak bersama


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto : Shamliah Ibrahim
(Entry 9)

Salah satu cara untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan ialah dengan memasak bersama. Aktiviti yang boleh di buat pada hujung minggu apabila semua ahli keluarga berkumpul.

Ia juga menjadi kebiasaan bagi keluarga saya. Bila sudah capai kata sepakat menu yang di pilih, kami sama-sama menyiapkannya. Menu pilihan hujung minggu kali ini ialah Mee Ketam.

Sambil berbual tangan berjalan, mengupas bawang, memotong sayur , menyiang ketam dan bahan-bahan lain. Masing-masing tahu apa yang perlu di buat.

Kerja menumis pula menyusul, kena ikut langkah satu persatu. Bagi yang belum biasa di dapur mungkin agak sukar sedikit , jangan pula di masukkan semua bahan-bahan sekaligus, tak pasal-pasal sakit perut pula. Nanti bila sudah biasa baru terasa mudahnya memasak.

Saya kongsikan resepi kegemaran keluarga saya, yang pasti ianya mudah di sediakan. Selamat mencuba.
Cara-caranya:
Tumis bawang putih, bawang merah yang telah di kisar sampai garing sedikit baru masukkan cili kisar, masak sampai pecah minyak atau garing. Masukkan  air diikuti ketam, kicap, sos tiram, sos cili dan kiub ikan bilis. Biar mendidih, kacau telur dalam mangkuk baru masukkan. Akhir sekali masukkan sayur sawi. Garam dan gula secukup rasa. Mee kuning dan taugeh celur. Daun bawang dan bawang goreng sebagai hiasan.

No comments:

Post a Comment