Thursday 20 August 2015

Diari bisnes di up-town


Teks: Shamliah Ibrahim
Foto: Shamliah Ibrahim
(Entry 6)

Bismillahirahmanirrahim.

Perniagaan bermula agak lewat, pada jam 8 malam barulah gerai di buka. Kerja kerja seperti memasang khemah, menyusun barang memerlukan masa lebih kurang satu jam untuk di siapkan.

Pada masa ini biasanya orang sudah mula ramai. Bermulalah tugas melayan kerenah pelanggan-pelanggan cilik. Bukanlah menjadi sesuatu yang sukar menepati citarasa kanak-kanak. Mereka lebih mudah di urus sebenarnya.

Di awal usia setahun lebih atau dua tahun kebanyakkan ibubapa sudah memberi kebebasan pada kanak-kanak untuk memilih sendiri apa yang mereka mahu.

Kita dapat melihat dengan jelas ketelusan kanak-kanak. Tiada yang tersembunyi. Apa yang mereka suka atau tidak.

Bila permintaan di penuhi mereka tersenyum riang tetapi sebaliknya menangis meraung bila keinginan tidak tertunai.

Ada juga di kalangan ibubapa suka memaksa anak-anak mengikut keinginan mereka. Di sebabkan pilihan anak-anak tidak menepati citarasa mereka membuatkan ibubapa tidak mahu mengalah. Adegan pujuk memujuk berlaku.

Bila berlaku situasi begini, kita akan menjadi orang tengah bagi menyelesaikan masalah. Lihat dulu siapa yang perlu mengalah. Kalau tidak sianak akan dapat keduanya. Pilihan sendiri dan pilihan ibubapa.

Kepuasan akan datang bila pelanggan berpuas hati dengan produk dan layanan. Apa yang kita beri membuatkan pelanggan akan datang semula.

Sekitar jam 3 pagi, gerai akan di tutup. Sepertimana ianya di buka, masa tutup juga lebih kurang sama. Berlumba-lumba dengan rakan sekeliling menyiapkan kerja bila mahu pulang.

Sampai disini perkongsian kita kali ini.

Jumpa lagi.


No comments:

Post a Comment