Sunday 30 August 2015

Tips jualan


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto  : Shamliah Ibrahim
( entry 11)

Bismillahirahmanirrahim.

Saya ingin berkongsi dan memberi sedikit nasihat buat sesiapa sahaja yang berminat menjalankan perniagaan.

Bagi peniaga, khususnya pakaian cara menyusun barang dagangan sangat penting. Sama-ada menjalankan perniagaan di pasar malam, bazar atau di lot-lot kedai. Apa yang kita pamerkan dapat menambat hati pembeli atau tidak.

Sesetengah pelanggan tidak mahu masuk dan memilih apa yang kita jual bila apa yang di lihat tidak menyenangkan mata mereka, sebaliknya hanya memandang dari luar atau sekilas pandang.

Di sinilah pentingnya susunan yang elok dan teratur waima apapun barang dagangan kita. Kalau mata kita sendiri pun serabut memandang maknanya pelanggan akan lari. Harus buat pengubah-suaian segera.

Seringkali kita jumpa kedai yang semak, bersepah dengan barang dan kurang dari segi kebersihan, akan kurang mendapat sambutan, kurang pelanggan. Sikap tidak ambil kisah membuatkan kita mengeluh dengan pendapatan tetapi tidak mahu cari punca. Mengapa ia berlaku.

Sebaliknya bila melihat gerai yang cantik, kemas dan tersusun barang-barangnya membuatkan pelanggan tertarik. Terpukau mata yang memandang walau sekadar menjamu mata. Pelanggan sebegini akan datang semula bila ada keperluan di kedai kita.

Kadangkala ada di antara pelanggan yang membeli sebab dah tertarik dan sedekahkan barang tersebut pada saudara-mara kerana tiada keperluan baginya. Adakah ia pernah berlaku pada anda? Sebagai pelanggan atau peniaga.

Selain penyusunan, kebersihan juga perlu di titik beratkan. Walau di manapun kita menjalankan perniagaan, jalankan dengan niat yang betul, hati yang ikhlas dan sentiasa bersyukur dengan rezeki. Semoga membawa keberkatan di dalam hidup kita. Biar tidak kaya tetapi tidak pula meminta-minta.

Semoga bermanfaat dan jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment