Thursday 20 August 2015

Motivasi usahawan


Teks: Shamliah Ibrahim
Foto : Shamliah Ibrahim
(Entry 7)

Bismillahirahmanirrahim.

Kita kongsi motivasi dari Dr Azizan Osman.

1. Setiap cabaran hanyalah satu proses untuk menjadi karektor anda lebih teguh dalam persediaan untuk menjadi jaguh di dalam hidup anda.

2. Perniagaan yang terbaik adalah perniagaan yang kita suka dan seronok jalankan serta menguntungkan dunia akhirat.

3. Belajar bersangka baik adalah salah satu cara bagaimana kita boleh memperbaiki hati dan menambah rezeki.

4. Orang yang kaya bukanlah terletak kepada berapa banyak wang yang dia ada tetapi orang yang kaya adalah orang yang boleh memberi walau sedikit.

5. Walaupun seorang yang berjaya itu kita lihat nampak tenang dan bersahaja, mereka sebenarnya sedang bekerja keras dan bertungkus lumus dalam usaha mencapai kejayaan.

6. Matlamat utama berniaga bukanlah untuk menjadi jutawan tetapi menjadi dermawan. Mudah-mudahan dengan asbab berniaga mengikut sunnah, rezeki kita lebih dan dapat memberi lebih agar hidup di berkati. More you give, more you will get back sama ada di dunia atau di akhirat. Give first and give more.

7. Hendak memulakan sesuatu perniagaan tidak memerlukan banyak modal. Jika mempunyai ilmu dari rm 1 boleh menjadi rm 1 juta tetapi jika tidak mempunyai ilmu, wang berjuta pun boleh lesap.

Cukup sampai di sini buat kali ini. Tuang banyak- banyak nanti melimpah pula. Semoga ia membawa manfaat buat kita bersama.
Jumpa lagi.
Jom layan gambar.

No comments:

Post a Comment