Sunday 30 August 2015

Jangan menipu


Teks : Shamliah Ibrahim
Foto  : Shamliah Ibrahim
(Entry 12)

Keikhlasan hanya Allah yang menilai, selagi bermain di bibir belum tentu ikhlas, tambah bila mengungkit dan berkira memang sangat jauh dengan ikhlas.

Kita boleh menipu orang lain tetapi tiada siapa mampu menipu diri sendiri. Biar apapun yang kita lakukan.

Saya ingin bagi contoh dalam layanan. Cara kita layan pelanggan. Bila ikhlas akan terukir senyuman dan layanan yang bagus serta memuaskan tetapi bila jauh dari ikhlas muka masam mencuka, layanan yang teruk dan adakala kata-kata sinis yang keluar " nak beli...beli. Tak nak beli sudah "

Adakah kita akan menang ? Biarpun pelanggan tetap membeli tetapi muncul rasa tidak puashati dengan layanan kita. Rezeki juga menjadi sangkut di sebabkan perbuatan kita sendiri.

Memang sesetengah orang punya riak wajah serius, garang atau kelat tetapi sedarkah kita bahawa kita mampu mengubahnya. Latih muka untuk senyum dan lembutkan wajah. Sentiasa amalkan nanti akan terlihat perubahan. Jangan malu atau terasa pelik. Belajar perbaiki kelemahan diri.

Kerana setiap kita punya keinginan di layan dengan baik, begitu jugalah orang lain. Adakala layanan baik kita di balas dengan sinis atau tidak setimpal. Apa yang perlu di lakukan ? Adakah membalas balik ? Tidak.

Jangan samakan diri kita dengan mereka, bila kita membalas balik. Tiada beza antara kita dan mereka. Belajar memaafkan dan bersabar. Tidak rugi menjadi orang baik.

Keikhlasan tidak mampu di beli dengan duit, walau sekaya manapun seseorang itu.

Sekian. Jumpa lagi



No comments:

Post a Comment