Friday 21 August 2015

Bila semua bercerita


Teks: Shamliah Ibrahim
Foto : Shamliah Ibrahim
(Entry 8)
Bismillahirahmanirrahim.

Bagi seorang ibu, walau sebesar manapun anak-anaknya, dia tetap menganggap mereka masih kecil.
Masih perlu di beri perhatian, berusaha untuk melindungi, memberi kasih sayang, mendoakan yang terbaik supaya hidup anak-anaknya diberkati baik di dunia mahupun di sana nanti. Begitulah hati ibu. 

Apa yang ingin saya kongsi di sini kali ini ialah sikap anak-anak saya yang seringkali tidak mahu beralah bila bab bercerita atau bercakap.

Menjadi kebiasaan bagi mereka bertiga,  bercerita mengenai apa sahaja yang berlaku kepada mereka, suka duka sedih gembira akan di kongsi dan ketawa bila cerita yang agak lucu.
Begitulah cara kami berbahagi kehidupan. Di sebabkan jarak usia antara mereka tidak jauh menjadikan mereka bagai kembar tiga.

Bayangkan bila harus memberi perhatian kepada ketiga-tiga sekaligus. Kadang-kadang yang sulung akan berkata kepada kakak  "biarlah along cakap dulu" bila dah di beri laluan, tak boleh berhenti pula. Mahu si kakak terus menunggu. Hurmmm

Baru mula hendak bercakap datang pula si adik, mengadu masalahnya, mana satu yang  perlu di dahulukan bila ketiga-tiga bercakap.

Begitulah sikap mereka bertiga, dari kecil sehingga meningkat remaja, masih serupa.
Bila mereka sibuk dengan urusan pembelajaran. Kadang kala saya rindukan situasi ini. Rindu gelak ketawa mereka, boleh tersenyum sendirian bila teringat gelagat mereka bertiga.

Harapan mama agar hubungan erat antara kita kekal selamanya. Sesungguhnya mama bertuah punya kalian bertiga. Anugerah yang cukup berharga. Terima kasih Allah.

Setiap ibu pasti mendoakan yang terbaik buat buah hati mereka begitu juga dengan saya dan saya pasti ramai ibu pernah melalui situasi seperti ini. 

Semoga kalian dalam rahmat Allah hendaknya. Sekian buat kali ini.
Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment